Mellan november 2017 och februari 2018 pågick utställningen av ett reviderat förslag till ny översiktsplan för Österåkers kommun. Inkomna synpunkter har sammanställts i ett granskningsutlåtandet som finns att läsa i antagningshandlingarna. Översiktsplanen antogs av Kommunfullmäktige den 21 maj och vinner laga kraft till sommaren.
Synpunkter har samlats in via ett flertal aktiviteter och metoder för att ge så många som möjligt chansen att delta. Inbjudan till detta skickades ut via annonser, denna webbplats, på anslagstavlor runtom i kommunen samt via kommunens sociala medier.
I Information Österåker i Åkersberga, Information Ljusterö på Ljusterö torg, i Alceahuset samt i Österåkers bibliotek fanns utställningar med information om förslaget till ny översiktsplan.
Under utställningen hölls presentationer av förslaget till ny översiktsplan i kommunfullmäktige i Alceahuset och i Information Ljusterö på Ljusterö torg.
Denna webbplats ger information om vad översiktsplanering är, hur medborgare och andra aktörer kan påverka liksom hur arbetet fortgår. På webbplatsen har det funnits möjlighet att lämna sina synpunkter via en enkät och i webbkartan.
Kommunens översiktsplanerare fanns på plats i Information Österåker i Åkersberga centrum samt på Information Ljusterö på Ljusterö torg. Både på helgdagar samt vardagar hade medborgare möjligheten att komma och diskutera översiktsplanen samt lämna sina synpunkter på plats.
Synpunkter kunde lämnas, och frågor ställas, till projektledare och översiktsplanerare per telefon och e-post enligt kommunens ordinarie öppettider.
Redaktör:
Gösta Bergman